۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

رئیس شعبه منطقه ای حزب یابلوکا در اینگوشتیا معتقد است که ابتدایی ترین مسائل مربوط به قانون اساسی کشور در اینگوشتیا نقض می شود. به گفته وی مطابق قانون اساسی فدراسیون روسیه، دولت نباید در امور دینی دخالت -کند؛ اما در این منطقه شرایط به گونه ای دیگر است

دولت بر نمایندگان دینی در جمهوری اینگوشتیا واقع در فدراسیون روسیه فشار زیادی وارد می­کند. "یونس بک یفکوروف" رهبر این جمهوری با "عیسی خمخایف" مفتی جمهوری دچار اختلاف شدید شده است و این اختلاف نظرها شرایط را برای برهم زدن وضعیت اجتماعی – سیاسی در جمهوری آماده می­سازد.

روسلان موتسولگوف رئیس شعبه منطقه­ای حزب یابلوکا در اینگوشتیا، یادداشتی با همین مضمون در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد.

نماینده یابلوکا، نمونه ­هایی را طرح می­کند که در آن مقامات حزب در امور دینی دخالت کرده و حقوق افرادی را که نظر مخالفی با مواضع رسمی جمهوری اینگوشتیا داشته­ را نقض کرده ­اند. از جمله این موارد تخلفاتی است که نسبت به فعالان دینی صورت می­گیرد و از جمله آنها سوء قصد به "ناصر کورتسکی" امام جماعت مسجد حمزه چوماک و انفجار نارنجک در منزل شخصی "محمد هاشتیروف" دستیار مفتی جمهوری می باشند. علاوه بر این، به گفته موتسولگوف، چندین بار نیروهای ضربت به منزل شخصی فعالان دینی ریخته ­اند، کانال رادیویی «آنگوشت» را بسته ­اند، اداره مفتیات را منحل کرده و از مفتی بازجویی به عمل آورده‌اند.

به اعتقاد این عضو حزب یابلوکا، ابتدایی­ترین مسائل مربوط به قانون اساسی کشور در اینگوشتیا نقض می­شوند. طبق قانون اساسی فدراسیون روسیه دولت نباید در امور دینی دخالت ­کند، اما در این منطقه شرایط به گونه­ ای دیگر است. در این جمهوری شاهد تخلف از قوانین و برخوردهای جدی با افرادی هستیم که مواضع متفاوتی از حکومت اتخاذ می­کنند. حکومت این افراد را تحت فشار گذاشته و نسبت به آنها تبعیض قائل می­شود. وی در همین رابطه از مسئولین خواسته که دست از این فشارها بر نمایندگان دینی جامعه برداشته و تحقیقات را به نحو مقتضی انجام دهند و امنیت آنها را تامین کنند.

یونس بک یفکوروف رهبر جمهوری اینگوشتیا در فدراسیون روسیه ضمن گفتگو با کانال تلویزیونی «راسیا ۲۴» دلیل انحلال اداره مفتیان این جمهوری را عمل نکردن مسئولین این نهاد دینی به وظایف خود در قبال جامعه و حکومت و عدم مسئولیت­ پذیری در امر تربیت دینی جوانان عنوان کرد. به گفته وی این اداره به مساله جوانانی که از مسیر درست خارج شده­ و خانواده­ های شبه نظامیانی که کشته یا دستگیر شده­اند و همچنین مساله اعتیاد در بین جوانان رسیدگی نمی­کند.

به گفته یفکوروف، اداره مفتیات به عنوان یک سازمان اجتماعی به ثبت رسیده، اما به وظایف خود عمل نکرده است، به همین خاطر تصمیم بر اصلاح شرایط گرفته‌ایم. وی تاکید کرد: "در نشستی که با این اداره داشتیم، وظایفی برای آنها مشخص شد، اما به جای عمل به وظایف مشخص شده، سخنان ما را غیردوستانه تلقی کردند و به همین خاطر مجبور به تصمیم گیری شدیم."

رهبر جمهوری اینگوشتیا همچنین اظهار کرد که در حال حاضر قصد ندارند ساختاری مشابه مفتیات در این جمهوری تشکیل بدهند. به گفته وی مردم پیشتر هم بدون اداره مفتیات زندگی می­کردند و این مساله اصلا اهمیتی ندارد.

گفتنی است که رهبر جمهوری اینگوشتیا در روز ۲۴ مارس ۲۰۱۶ به موجب پیامی به مردم اعلام کرد که اداره مفتیات این جمهوری منحل شده است. در متن خبر گفته شده بود که ارگان­های نظارتی فرآیند انحلال اداره مذکور را شروع کرده­اند و بعد از انحلال رسمی این اداره، شورای علما درباره زمان برگزاری گردهمایی مسلمانان و طرح مساله ضرورت انتخاب مفتی جدید تصمیم­ گیری خواهند کرد.

رهبر جمهوری اینگوشتیا پیشتر نیز از عملکرد این اداره در رسیدگی به امور جوانان و واکنش نسبت به حوادث تابستان ۲۰۱۵ (درگیری در مسجد نصیر کورتِ) ناراضی بود.

منبع: خبرگزاری رگنوم

http://regnum.ru/news/society/۲۱۱۶۵۱۸.html

http://regnum.ru/news/society/۲۱۱۶۴۳۰.html

کد خبر 2275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =